تأکيد دولت شهيد رجايي بر اصلاح الگوي مصرف






شهيد رجايي، صرفه جويي و هزينه و مصرف کمتر را به ويژه در آن شرايط زماني براي تداوم انقلاب ضروري مي دانست. در همين زمينه، بخش نامه اي به کليه کارکنان دولت صادر کرده بود:
براي تداوم انقلاب، احتياج به کار و توليد بيشتر از يک سو و هزينه و مصرف کمتر از سوي ديگر مي باشد. انقلاب، فقط با شعار و تظاهر، قوام و تداوم نمي يابد. لذا هرچه بيشتر کار و توليد و هر چه کمتر خرج و مصرف براي بيت المال ايجاد بکنيم. اميد است با اجراي مورد فوق، خواست امام عزيزمان را که رسيدن به خودکفايي است، جداً تعقيب کنيم.
در ادامه نيز اعلام کرد:
از آنجا که موضوع صرفه جويي در هزينه هاي جاري و رعايت مصرف از بيت المال، در شرايط کنوني مملکت و با توجه به دستور شرع مقدس اسلام، جزو وظايف کليه مردم مي باشد، لذا مقتضي است کميته اي به منظور صرفه جويي در هزينه ها در هر دستگاه اجرايي تشکيل و با توجه به نحوه کار واحد، تدابير لازم اتخاذ گردد.
ضمناً نکاتي را در جهت امر صرفه جويي، به شرح زير يادآور مي شود:
1-از خريد روزنامه ها و مجله هاي عمومي براي استفاده شخصي در ادارات خودداري گردد.
2-در نگه داري و مراقبت و تعميرات از ابزار، لوازم کار و اثاثيه و ماشين آلات موجود در ادارات، کارگاه ها و کارخانه هاي دولتي، دقت کافي به عمل آيد.
3-حتي المقدور سعي شود که از ماشين هاي زيراکس و فتوکپي کمتر استفاده شود و در مواقع لزوم، تکثير بين 1 تا 10 برگ از طريق ماشين تحرير انجام شود.
4-جهت بايگاني، نسخ کافي تهيه گردد تا نيازي به استفاده از ماشين زيراکس و فتوکپي نباشد.
5-قطع کاغذ همواره متناسب با مطالب انتخاب و همچنين از صفحات پشت و روي کاغذ استفاده شود.
6-به منظور جلوگيري از دوباره کاري نامه هايي که جهت تايپ ارسال مي شود، حتماً قبلاً پيش نويس آن، به امضاي رئيس مربوطه برسد.
7-نشريات و اخبار عادي روزانه، هفتگي و غيره که حاوي خبرنامه بوده و همچنين نامه و گزارش ها که مضامين آن، عادي و غير محرمانه مي باشد و احتياجي به پاکت ندارد، بدون پاکت ارسال شود.
8-اصل سادگي و بي پيرايگي و حذف تشريفات زائد، در تمام امور اداري رعايت گردد.
9-کاغذهاي باطله و زائد، در محل جداگانه اي جمع و به شهرداري تحويل گردد.
10-صرفه جويي در مورد روشنايي هاي غير ضروري و لوازم برقي و دستگاه هاي حرارتي و ساير خدمات مشابه.
11-در مورد يادداشت هاي غير رسمي و تهيه پيش نويس، از کاغذهاي بدون آرام و ارزان تر استفاده شود.
12-پرداخت اضافه کار منوط به انجام دادن کار اضافي در ساعات غير اداري، بر طبق ضوابط اجرايي بودجه سال 1359 مصوب اجلاس فوق العاده مشترک هيئت وزيران و شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ايران، از اول آبان بلامانع است.(1)
محمد علي رجايي
1359/8/29

پي نوشت

1-حسن عسگري زاده، خاطراتي از شهيد رجائي، تهران، نشر علمي و فرهنگي، 1374، ج2، صص98 و 114.

منبع:نشريه اشارات،شماره 124